fbpx

Hipoglikemia

Przygodny spadek poziomu cukru

Przygodny spadek poziomu cukru – hipoglikemia

Hipoglikemia - spadek cukru

O hipoglikemii – czyli sytuacji, kiedy stężenie glukozy we krwi spada poniżej bezpiecznego poziomu – mówimy, kiedy wartość glikemii wynosi poniżej 70 mg% (wynik odczytywany z glukometru).

Musimy jednak pamiętać, że pomiar stężenia glukozy nie należy do elementów udzielania pierwszej pomocy. Jak zatem powinniśmy się zachować i kiedy należy podejrzewać spadek poziomu cukru?

.

Wiesz już zatem, że pacjentowi, u którego podejrzewasz epizod hipoglikemii, nie należy podawać insuliny! Niestety jest to jedna z częstszych propozycji,jakie słyszymy od uczestników szkoleń w odpowiedzi na pytanie o proponowane postępowanie w przypadku wystąpienia ewidentnych objawów hipoglikemii. Prawdopodobnie wynika to z utrwalonego skojarzenia cukrzyca = insulina. Pamiętajmy, że insulina to lek, który stosowany nieprawidłowo może spowodować bardzo poważne następstwa!

 

Jakie są objawy hipoglikemii?

Poniżej przedstawiono objawy hipoglikemii w spodziewanej kolejności występowania, w miarę obniżania się poziomu cukru. Zwróć uwagę, że część z tych objawów może sugerować udar mózgu!

  • pocenie się
  • drżenie rąk
  • uczucie mrowienia wokół ust
  • osłabienie
  • niewyraźne widzenie (rozmazany obraz)
  • zaburzenia mowy
  • utrata przytomności.

Istotą cukrzycy jest utrzymywanie się przez długi czas zbyt wysokiego poziomu cukru we krwi. Jest to sytuacja niekorzystna, ponieważ jeśli taki stan utrzymuje się przez wiele lat, może doprowadzić do poważnego uszkodzenia wielu narządów, min. nerek, serca i naczyń. W celu zminimalizowanie niekorzystnych działań wysokiego stężenia glukozy wdrażane jest leczenie. W zależności od typu cukrzycy oraz zaawansowania choroby może to być tylko zmiana diety lub przyjmowanie na stałe leków doustnych. Część pacjentów wymaga jednak przyjmowania insuliny – hormonu powodującego spadek poziomu cukru we krwi. O dziwo, to właśnie przyjmowana insulina jest najczęstszym sprawcą epizodów hipoglikemii przygodnej, o której właśnie czytasz. Zatem musimy zdać sobie sprawę, że jest wiele czynników które wpływają na zachowanie tej delikatnej równowagi pomiędzy czynnikami podnoszącymi cukier (stres, spożywane posiłki), a czynnikami powodującymi obniżenie poziomu glukozy we krwi (zbyt duża dawka insuliny, zbyt szybkie wchłanianie insuliny, duży wysiłek fizyczny, biegunka, wymioty, niewystarczający posiłek)

Jak zachować się w przypadku podejrzenia hipoglikemii?

Jeśli poszkodowany jest przytomny, jak najszybciej nakłoń go do przyjęcia posiłku zawierającego cukier w formie prostej. W takiej sytuacji odpowiednią ilością będzie np. połówka banana, szklanka truskawek, pół szklanki soku owocowego, słodkiej herbaty lub coca-coli. Warunkiem jest zachowana przytomność – musisz być pewny, że poszkodowany jest w stanie połknąć posiłek bez ryzyka zachłyśnięcia. Nigdy nie wkładaj pokarmu do ust osoby nieprzytomnej. Jeśli doszło już do utraty przytomności (niestety tak może się stać pomimo prawidłowego postępowania lub możesz zastać poszkodowanego w takim stanie – należy zwrócić wtedy uwagę czy nie nosi na ręku opaski informującej o cukrzycy) ułóż poszkodowanego w pozycji bezpiecznej i natychmiast wezwij pogotowie (112 lub 999). Do czasu przyjazdu pogotowia kontroluj oddech poszkodowanego – pamiętaj, że hipoglikemia może prowadzić do zaburzeń rytmu serca, a nawet zatrzymania krążenia